Tidigare evenemang

Loppis i Nannberga 1 juli 2018

Föreningen anordnade sin 10:e Loppis den 1 juli. Som vanligt sken solen från en nästan molnfri himmel. Kanske det fina vädret påverkade antalet säljare och besökare som var lite färre än tidigare år. Dessutom har ju konkurrensen blivit tuffare. Nu under sommaren arrangeras loppisar varje helg på många platser i vår närhet. Men de flesta som var på plats verkade trivas med såväl utbudet av varor som att få träffa nya och gamla bekanta.

Vi återkommer nästa år med ett nytt loppis, men innan dess ska höstens och vårens program läggas. Föreningen har sitt nästa möte den 13 augusti. Om du har några förslag på aktiviteter så hör gärna av dig till någon av styrelseledamöterna.

Försäljning på Nannberga loppis

Trafikinformation den 15 april 2018

Drygt 20 personer hade kommit till Nannberga gamla småskola för att lyssna på den mycket uppskattade informationen av Klemens Danielsson som berättade om förändrade trafikregler och trafikmärken för ”gamla” körkortsinnehavare.

Klemens inledde med att förklara de olika beteckningarnas betydelse som finns i körkortet och som flera av deltagarna inte hade noterat på de nyare körkorten. AM t ex betyder att man är behörig att köra moped klass 1 (EU-moppe) och 2 samt motorredskap som går i högst 30 km/tim.

Klemens Danielsson håller föredrag i Nannberga skola

Huvuddelen av informationen handlade dock om olika trafikregler. Bland dessa om hur man ska lämna företräde eller har förkörsrätt vid korsningar med olika skyltning. Polismans tecken gäller alltid i första hand oavsett annan skyltning. Därefter kommer trafikljus och sedan eventuell ”lämna företrädes”-skylt eller högerregeln. Körning i rondeller sparade Klemens till sist då han visste att det skapar många frågor och diskussioner, vilket också besannades. En viktig regel är att man ska blinka endast när man kör ut ur rondellen.

Nya vägmärken är inte så vanligt nu och det kan man förstå eftersom det idag redan finns en bra bit över hundra olika trafikskyltar. Dessa delas i huvudsak in i förbudsmärken, väjningspliktsmärken, varningsmärken och påbudsmärken. När de första körkorten togs vid Kurt Holms bilskola i Arboga på 1930-talet räckte det för körkortsaspiranterna att lära sig de 20-talet vägmärken som då fanns.

Många frågor från de intresserade deltagarna besvarades och diskuterades som avslutning vid den 2-timmar långa informationen.