7000 år i Götlundabygden

I samband med vårt 100-årsjubileum 2020 ger vi ut boken 7000 år i Götlundabygden, som handlar om Götlundas historia från att de första människorna kom till socknen till och med slutet av stormaktstiden. Vi kan nu glädjande meddela att boken har blivit nominerad till Årets hembygdsbok 2021 av Västmanlands hembygdsförening. Priset utses senare i år. Längre ned på denna sida hittar du motiveringen.

Framsida av boken 7000 år i Götlundabygden

Beställ boken genom formuläret nedan eller genom att skicka en epost med kontaktuppgifter till westansjo@telia.com. Vi återkommer då med mer information.

Den kostar 300 kronor. Frakt tillkommer.

Motiveringen till nomineringen för årets hembygdsbok:

I tider av pandemi och oro behöver vi återvända till trygghet och lugn. Hembygd, traditioner och kontinuitet blir ännu viktigare än vanligt. I Götlunda socken finns en hembygdsförening som fyllde 100 år mitt under Coronatiden och som tog fasta på detta. Som en födelsedagspresent till bygden valde föreningen att ge ut en bok om socknens historia.

Götlunda Hembygdsförening bad Thomas Hjelt skriva boken. Thomas har en master i ”kulturarv och modernitet”, en kandidatexamen i arkeologi och även högskoleutbildning i journalistik.  Som om inte det räcker så har Thomas också vuxit upp i Götlunda och bor där i en mycket gammal släktgård.

När man läser boken känner man vilket engagemang författaren har för Götlunda. En plats på jorden som ligger lite mittemellan och aldrig förekommer i de stora historieberättelserna.  Det finns så mycket att berätta om de spår människorna lämnat efter sig att detta är första delen av två böcker.  Berättelsen fortsätter.

Boken handlar om Götlundas framväxt, från de allra första människorna som kom till de öar som stack upp ur havet efter istiden. Vi får följa hur landet växer fram ur havet och hur människorna tar plats och börjar bruka jorden. Boken slutar med en berättelse om Karl XII björnjakt 1681 i Götlunda.

Ett pedagogiskt upplägg och ett lättillgängligt språk gör att även den som tidigare haft ett ringa intresse för vår tidiga historia fångas. Man upptäcker att man vill sträckläsa en bok om arkeologiska fynd och gravfält. Det är en fascinerande resa läsaren tas med på, det finns så mycket att lära om sin hembygd.  Kartor och ett omfattande bildmaterial ger boken en extra dimension.

Boken har kvalitéer som gör att den kan användas som underlag eller referens till fortsatt forskning i olika discipliner.  Sammanställningen av källmaterialet visar hur gediget arbetet bakom boken är.  När man läser boken upplever man att författaren lagt stor möda på att verkligen fånga den aktuella kunskap som finns om den tid som beskrivs. Resultatet har blivit en bok som bör intressera många, inte bara alla som bor i eller har anknytning till Götlundabygden. Författaren har grävt där han står.